Kategorie: Wszystkie | NEWSY | Nowinki | Teamy
RSS
piątek, 31 maja 2013
Najtrudniejsza próba Roberta Kubicy!

Robert KubicaPolska załoga Robert Kubica, Maciej Baran wystartuje w piątek w 6. rundzie mistrzostw świata, Rajdzie Akropolu – najtrudniejszym w kalendarzu WRC.

To chyba najtrudniejszy rajd w sezonie, jeśli chodzi o auto, także na pewno nasz Citroen DS3 dostanie trochę w kość – mówi Robert Kubica przed Rajdem Akropolu.

Już w piątek Polaka czeka start w jednym z najtrudniejszych, najstarszych i najbardziej spektakularnych rajdów w historii motorsportu. Nazywa się go "Rajdem Bogów" – może z powodu bliskości ateńskiego Akropolu, a może dlatego, że szczęśliwcy, którzy dotrwają do samej mety, powinni dziękować greckim bogom. Ta wyjątkowo zdradliwa impreza potrafi pokonać największych i najbardziej doświadczonych mistrzów kierownicy. Tu, oprócz doświadczenia i umiejętności, ogromną rolę odgrywa szczęście.

Walka będzie się toczyć na krętych, pogórkowatych i wyjątkowo zdradliwych trasach. Szutrowe nawierzchnie Rajdu Grecji mają to do siebie, że kryją pod powierzchnią wiele pułapek. Wychodząc z kolejnych zakrętów kierowcy muszą liczyć się z wieloma niespodziankami, na przykład potężnym kamieniem leżącym na środku linii przejazdu – pozostałość po przejeździe poprzednich załóg. To zawody wymagające od zawodnika wyjątkowej cierpliwości i rozwagi.

czwartek, 30 maja 2013
Williams skorzysta z silników Mercedesa!

Startujący w Formule 1 zespół Williams od nowego sezonu będzie korzystał z silników Mercedesa - poinformowano w czwartek. Obecnie jego bolidy napędza jednostka Renault.

- Mercedes-Benz to jeden z najbardziej utytułowanych dostawców silników. Wierzę, że dzięki ich produktom będziemy w stanie rywalizować z najlepszymi - powiedział założyciel zespołu Frank Williams. W tym sezonie jego kierowcy nie wywalczyli jeszcze nawet punktu.

Już wcześniej Komisja F1 postanowiła, że od 2014 roku w bolidach będą instalowane turbodoładowane silniki V6 o pojemności 1,6 l. Obecnie zespoły korzystają z jednostek napędowych V8 o pojemności 2,4 l.

Dzięki tej umowie silnikami Mercedesa w przyszłym sezonie będą napędzane pojazdy czterech z jedenastu ekip rywalizujących w Formule 1.

Nowe opony tylko na piątkowe treningi!

Zmodernizowane opony do bolidów Formuły 1, które - jak zapowiadał ich producent - zespoły miały otrzymać na cały wyścigowy weekend przed Grand Prix Kanady (7-9 czerwca), na razie będą mogły być użyte tylko podczas dwóch piątkowych treningów.

W wyścigu mają zadebiutować 30 czerwca podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.

Od początku tegorocznego sezonu teamy F1 miały bardzo poważne problemy z tylnymi oponami marki Pirelli. Ogumienie się rozwarstwiało, pękało, zużycie następowało znacznie szybciej niż wykazały pierwsze testy.

Nowe zostały wzmocnione dodatkowym oplotem z kevlaru. Każdy zespół dostanie do testów po dwa komplety.

poniedziałek, 27 maja 2013
Romain Grosjean ukarany za kolizję!

Romain GrosjeanRomain Grosjean (Lotus) został ukarany za kolizję z Australijczykiem Danielem Ricciardo (Toro Rosso) podczas niedzielnego wyścigu o Grand Prix Monaco. Francuski kierowca Formuły 1 do czerwcowych zmagań w Kanadzie przystąpi przesunięty o 10 pozycji.

Grosjean staranował Ricciardo na 62. okrążeniu. Kierowcy rywalizowali o 13. miejsce, a incydent obu wyeliminował z wyścigu. Francuz podczas rywalizacji w Monaco rozbił trzy bolidy. Poprzednie w kwalifikacjach i na treningu.

Grosjean znany jest z agresywnej jazdy. W poprzednim sezonie za spowodowanie karambolu na starcie GP Belgii został nawet zawieszony na jeden wyścig.

GP Monaco obfitowało w wypadki. Zmagań nie zdołało ukończyć sześciu kierowców. Zwyciężył Niemiec Nico Rosberg (Mercedes GP). Drugi był jego rodak, broniący tytułu Sebastian Vettel (Red Bull-Renault), a trzeci Australijczyk Mark Webber (Red Bull-Renault).

GP Kanady odbędzie się 9 czerwca.

niedziela, 26 maja 2013
Toro Rosso zmienia silniki!

Toro RossoEkipa Toro Rosso, drugi obok Red Bulla team Formuły 1, którego właścicielem jest miliarder Dietrich Mateschitz, w nowym sezonie rezygnuje z silników Ferrari na rzecz jednostek Renault, instalowanych m.in. w bolidzie mistrza świata Sebastiana Vettela.

Zmiana jednostki napędowej ma na celu unifikację podzespołów w obu teamach, dzięki czemu uda się zmniejszyć koszty utrzymania. Kierowcami Toro Rosso w tegorocznym sezonie są Australijczyk Daniel Ricciardo i Francuz Jean-Eric Vergne.

- Wszystkie zespoły pracują na rzecz zmniejszenia kosztów utrzymania, unifikacja jest dobrą drogą do tego. Mamy poważne plany związane z rozwojem Toro Rosso, będą temu służyły także nowe silniki - uważa szef Red Bulla Christian Horner.

Od nowego sezonu w F1 zapowiada się rewolucja technologiczna. W 2014 roku wszystkie bolidy będą napędzane zupełnie nowym 1,6-litrowym silnikiem V6 z turbodoładowaniem, który obligatoryjnie zastąpi obecne jednostki V8.

Właśnie w związku z tym coraz głośniej mówi się o powrocie do rywalizacji na torach koncernu Hondy, która ma już jakoby opracowany taki motor.

W połowie maja dyrektor generalny Hondy Takanobu Ito poinformował na konferencji prasowej w Tokio, że nowa ekipa będzie się nazywać McLaren-Honda, a japońska firma "ma ambicję stać się numerem 1" w Formule.

Nad nową jednostką napędową pracują wszyscy producenci, na razie jednak taki motor zaprezentował na początku stycznia tego roku tylko Mercedes. Silnik ma moc 750 koni mechanicznych, na razie będzie napędzał bolidy wyłącznie tego teamu.

Także Toyota przymierza się do ponownego wejścia na tory. Spokojnie na takie informacje reagują tylko Ferrari i Renault, oni - podobnie jak Mercedes - nowe jednostki mają już skonstruowane i wyprodukowane.

Mercedes pod ostrzałem, nielegalne testy!

Nico Rosberg (Mercedes)Dominujący w kwalifikacjach do Grand Prix Monako zespół Mercedes znalazł się na celowniku rywali, oskarżających ekipę "Srebrnych Strzał" o nielegalne testy.

W trakcie sezonu jazdy testowe są poza nielicznymi wyjątkami całkowicie zabronione, a tymczasem po poprzednim wyścigu w Hiszpanii Mercedes spędził trzy dni na Circuit de Catalunya, przejeżdżając około 1000 kilometrów. Ekipa odbyła test na prośbę firmy Pirelli, która jest upoważniona do poproszenia jednego zespołu o wykonanie próbnych jazd, jeśli warunki tego wymagają. Włoski producent przygotowuje się do zmiany charakterystyki ogumienia i nie dysponuje własnym samochodem testowym o charakterystyce odpowiadającej aktualnym wyścigówkom – stąd wykorzystanie jednego z zespołów i aktualnego samochodu.

Tyle, że Mercedes jest ekipą, która boryka się z największymi problemami jeśli chodzi o zrozumienie ogumienia i zmuszenie go do odpowiedniej pracy. Lewis Hamilton i Nico Rosberg są niepokonani podczas sobotnich kwalifikacji, lecz nadmierna degradacja ogumienia w warunkach wyścigowej jazdy sprawia, że jak dotąd nie wygrali w tym sezonie ani jednego wyścigu – chociaż do GP Monako włącznie zdobyli cztery pole position z rzędu i dwa razy wywalczyli dla siebie cały pierwszy rząd na starcie.

Taki test mógł pomóc nie tylko firmie Pirelli, ale także – i to w dużym stopniu – zespołowi Mercedes. Każdy kilometr jazdy po torze jest na wagę złota i nie ulega wątpliwości, że ekipa z Brackley zdobyła w ten sposób nieuczciwą przewagę nad konkurencją – nawet jeśli wszystko odbywało się zgodnie z przepisami i ustaleniami, to konkurenci z Red Bulla czy Ferrari mają prawo czuć się pokrzywdzeni. Właśnie te zespoły rozważają złożenie oficjalnej skargi.

VI GP Monako:zwycięstwo Rosberga,płonący bolid, Massa w szpitalu!

Nico Rosberg (front)Nico Rosberg (Mercedes) wygrał Grand Prix Monaco. Szósta eliminacja tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1 przyniosła wiele emocji. Na torze widzieliśmy nie tylko walkę, ale i groźne wypadki, safety car, czerwoną flagę, niemal sprasowany przez bandę samochód i ogień w bolidzie.

Na słynnym ulicznym torze w księstwie Monako odbyła się szósta eliminacja MŚ Formuły 1. Na faworyta wyrósł niespodziewanie Nico Rosberg (Mercedes GP), który był najlepszy na wszystkich treningach i wygrał kwalifikacje.

Jubileuszowa 60. edycja najbardziej prestiżowych zawodów cyklu rozpoczęła się od nieudanej pogoni Red Bulla ulicami Monte Carlo za Mercedesami. Świetnie wyglądała zwłaszcza walka znajdującego się wówczas na trzeciej pozycji Sebastiana Vettela z drugim Lewisem Hamiltonem. Brytyjczyk ładnymi manewrami odpierał ataki mistrza świata.

Wyścig stał jednak przede wszystkim pod znakiem wypadków. Na pierwszym okrążeniu doszło do pierwszej kraksy. Ucierpieli Wenezuelczyk Pastor Maldonado (Williams) i Holender Giedo van der Garde (Caterham).

Na dziewiątym okrążeniu wyścig zakończył Charles Pic (Caterham). Bolid francuskiego kierowcy najpierw zaczął się dymić, a następnie zapłonął. Kierowca pośpiesznie opuścił samochód, który następnie został ugaszony przez strażaków, a później szybko ściągnięty z toru przez służby techniczne.

Tymczasem wyścig świetnie rozgrywał Nico Rosberg, który na co dzień mieszka w Monte Carlo. Niemiec zdobywał przewagę, ale na 28. okrążeniu niemal całą stracił. Brawurowo jadący Felipe Massa popełnił ten sam błąd co w sobotę, kończąc wyścig wypadkiem. Kierowcy Ferrari została założona specjalna opaska usztywniająca szyję, a on sam przewieziony do szpitala.

Na torze po raz pierwszy w sezonie pojawił się safety car, ale jak się okazało - nie po raz ostatni. Pastor Maldonado nie miał tego dnia wielkiej formy, jeśli chodzi o bezkolizyjną jazdę i tak potężnie huknął w bandę, że ta owinęła się wokół jego bolidu. Samochód Williamsa został niemal sprasowany. Czerwona flaga, wyścig wstrzymany i wznowiony dopiero po kilkunastu minutach, znów przy udziale samochodu bezpieczeństwa.

Na torze oprócz Vettela goniącego Rosberga, imponował przede wszystkim Sergio Perez (McLaren). Choć w GP Monako bardzo ciężko wyprzedzać, Meksykanin ładnie zdołał pokonać Jensona Buttona. Później toczył bój z Fernando Alonso (Ferrari) i Kimi Raikkonenem (Lotus), a w obu wypadkach walka była bardzo ostra.

Jeśli ktoś myślał, że to koniec kolizji, to był w błędzie. Na 62. okrążeniu Romain Grosjean (Lotus) wjechał w tył bolidu Daniela Ricciardo (Toro Rosso), niszcząc niemal całkowicie tył bolidu spod znaku czerwonego byka.

Na cztery okrążenia przed końcem wyścig zakończył Perez. Zawodnik McLarena przy próbie wyprzedzania zahaczył o koło Raikkonena i stracił przednie skrzydło. Dalsza rywalizacja nie miała większego sensu.

Natomiast jak profesor jechał Nico Rosberg, który na dwa okrążenia przed końcem miał aż 4,5 sekundy przewagi nad Vettelem. Kierowca Mercedesa spokojnie utrzymał się na prowadzeniu do końca wyścigu i wygrał swój drugi wyścig w karierze.

To był weekend Rosberga - zmiażdżył rywali na treningach, zmiażdżył w kwalifikacjach, zmiażdżył i w wyścigu - odnosząc swój pierwszy triumf w Monte Carlo, dokładnie 30 lat po zwycięstwie swojego ojca.

Za jego plecami metę przejechali odpowiednio Vettel (powiększając przewagę nad rywalami w klasyfikacji generalnej), Webber, Hamilton i Sutil.

sobota, 25 maja 2013
VI GP Monako:kwalifikacje dla Rosberga! Dublet Mercedesa!

Nico Rosberg z Mercedesa wygrał kwalifikacje przed wyścigiem o GP Monako. Z pierwszej linii podczas niedzielnego wyścigu wystartuje także jego kolega z zespołu, Lewis Hamilton, który był drugi. Do końca o zwycięstwo w kwalifikacjach walczył Sebastian Vettel, ale był dopiero trzeci.

Przed sobotnimi kwalifikacjami prognozowano, że ich bohaterami mogą być kierowcy Mercedesa, którzy mają szybkie bolidy. Udowodnił to Rosberg, który wygrał wszystkie trzy treningi, a potem nie miał sobie równych w kwalifikacjach. Jednocześnie kierowcy Mercedesa mają liczyć się w walce o zwycięstwo w wyścigu, ponieważ na ciasnym ulicznym torze w Monako bardzo trudno się wyprzedza i będą mieli ułatwione zadanie w bronieniu pozycji.

Pierwsza część kwalifikacji przyniosła jedną wielką niespodziankę. Z dalszą rywalizacją pożegnał się kierowca Ferrari Felipe Massa. Przez długi czas najlepszy był Sebastian Vettel (Red Bull), ale ostatecznie tę sesję wygrał Pastor Maldonado (Williams).

W Q2 było sporo emocji. W końcówce Fernando Alonso z Ferrari był przez chwilę jedenasty, wydawało się, że nie wejdzie do finałowej sesji, ale ostatecznie, rzutem na taśmę, poprawił swój czas i wszedł do Q3 z piątym czasem. Zaskoczeniem było odpadnięcie Romaina Grosjeana. Francuski kierowca Lotusa wydawał się murowanym faworytem do pierwszej dziesiątki, ale sprawił niemiłą niespodziankę swoim kibicom.

Tym razem najszybszy był aktualny mistrz świata i lider klasyfikacji generalnej, Sebastian Vettel.

W ostatniej sesji nie było już żadnych kalkulacji, każdy kierowca jechał na 100 procent swoich i bolidu możliwości. Na cztery minuty przed końcem na czele była dwójka z Red Bulla. Prowadził Vettel, a drugi był Mark Webber. Rosberg i Lewis Hamilton (Mercedes) nie zamierzali się poddawać i walczyli do samego końca.

Na ostatnich okrążeniach obaj przebili czas Vettela i Webbera i mogli się cieszyć z pierwszej linii startowej. Najlepiej pojechał Nico Rosberg i to on cieszył się z pole position.

1.N.Rosberg (Mercedes)

2.L.Hamilton (Mercedes)

3.S.Vettel (Red Bull)

4.M.Webber (Red Bull)

VI GP Monako:trzeci trening także dla Rosberga!

Nico RosbergTrzeci trening na torze w Monako był dla kilku kierowców pechowy. Bolidy rozbili Felipe Massa, Adrian Sutil i Romain Grosjean. Najlepszy okazał się ponownie Nico Rosberg. W piątek Niemiec z Mercedesa wygrał dwa treningi i przed rozpoczynającymi się o godzinie 14 kwalifikacjami do niedzielnego Grand Prix jest głównym faworytem.

Przez ponad pół godziny sobotniego sprawdzianu niewiele się działo. Nieco ponad 20 minut przed zakończeniem treningu poważny wypadek miał Felipe Massa. Zawodnik Ferrari mocno zniszczył samochód i trudno powiedzieć, czy mechanicy będą w stanie doprowadzić go do sprawności w nieco ponad 100 minut. Na dodatek nie wiadomo, jak ze zdrowiem kierowcy. Uderzenie w bandę lewą stroną, a potem przodem w opony było mocne i Brazylijczyk na pewno będzie odczuwał tego konsekwencje. Widać było, że bolą go mięśnie ramion.

Chwilę później bolid rozbił także Adrian Sutil. Zawodnik Force India stracił panowanie nad autem i mocno rozbił jego prawą stronę.

Pod sam koniec treningu ponowny wypadek miał Grosjean. W piątek zawodnik Lotusa miał problem z podsterownością, a sobotę stracił kontrolę nad autem, gdy wyprzedzał Lewisa Hamiltona. Nie dał rady skręcić i mocno uderzył lewą stroną w bandę. Ostatecznie jednak Romain zanotował drugi czas treningu.

Trzeci wynik miał aktualny mistrz świata Sebastian Vettel z Red Bulla.

1.N.Rosberg (Mercedes)

2.R.Grosjean (Lotus)

3.S.Vettel (Red Bull)

czwartek, 23 maja 2013
VI GP Monako:drugi trening dla Rosberga!

Nico RosbergNico Rosberg z Mercedesa był najszybszy na drugim treningu przed Grand Prix Monako. Za jego plecami przyjechał jego kolega z teamu Lewis Hamilton, a trzeci rezultat uzyskał Fernando Alonso z Ferrari.

Rosberg potwierdził swoją wartość i w drugim treningu. Szybko wykręcił rewelacyjny czas 1.14,759 i długo utrzymywał się na czele stawki z najlepszym rezultatem. Próbowali go doścignąć kolejno Lewis Hamilton, Fernando Alonso czy Felipe Massa, ale żaden z nich nie był w stanie dorównać Rosbergowi.

Niemiec nie oddał prowadzenia do końca drugiej sesji treningowej. Z drugim rezultatem na mecie zameldował się Lewis Hamilton - 1.15,077, a trzeci czas zanotował Fernando Alonso 1.16,196. Dopiero dziewiąty rezultat wykręcił mistrz świata Sebastian Vettel 1,16.014.

Wyniki drugiego treningu przed GP Monako:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m14.759s 45 okroążenia
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m15.077s + 0.318s 50
3. Fernando Alonso Ferrari 1m15.196s + 0.437s 37
4. Felipe Massa Ferrari 1m15.278s + 0.519s 38
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m15.404s + 0.645s 41
6. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m15.511s + 0.752s 38
7. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m15.718s + 0.959s 10
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m15.959s + 1.200s 39
9. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m16.014s + 1.255s 32
10. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m16.046s + 1.287s 42
11. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m16.349s + 1.590s 43
12. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m16.434s + 1.675s 40
13. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 1m16.823s + 2.064s 42
14. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m16.857s + 2.098s 40
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m16.935s + 2.176s 44
16. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m17.145s + 2.386s 37
17. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m17.184s + 2.425s 42
18. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m17.264s + 2.505s 46
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m17.892s + 3.133s 40
20. Charles Pic Caterham-Renault 1m18.212s + 3.453s 43
21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m18.784s + 4.025s 40
22. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m19.031s + 4.272s 30

 
1 , 2 , 3